Merkessentie
Voor een sterke visuele identiteit is een duidelijke merkessentie essentieel. Een merk is namelijk meer dan alleen een visueel plaatje, zoals een logo of kleurenpalet; er zit een verhaal achter je merk. Dit verhaal wil je doorvoeren in alles, van je uitstraling tot je manier van communiceren.
Tijdens een intakegesprek gaan we dieper in op de kernwaarden, missie en persoonlijkheid van jouw merk. We beantwoorden hierbij belangrijke vragen, zoals:
- Wat doe je precies?
- Wat is je visie en missie?
- Wat zijn je kernwaarden?
- Wie zijn je concurrenten?
- Hoe onderscheid jij je van de concurrenten?
- Wie is je doelgroep?
- En meer…
Op basis hiervan formuleer ik je merkessentie, waarin ik de kern van jouw bedrijf samenvat. Je merkessentie vormt de basis voor het visuele ontwerp en zorgt ervoor dat de uitstraling van je merk aansluit bij de waarden en boodschap die je wilt overbrengen.
Moodboards
Wanneer je merkessentie helder is, wordt het tijd om te ontdekken wat voor uitstraling en gevoel daar dan bij past. Dit is het moment dat de moodboards in beeld komen.
De moodboards bestaan uit visuele elementen, zoals kleuren en typografie, maar de moodboards geven ook weer wat voor gevoel je wil overbrengen met je merk. Het gevoel wat je merk wil overbrengen hebben we bepaald tijdens het in kaart brengen van de merkessentie.
Vraagt jouw merk bijvoorbeeld om een speelse uitstraling, omdat jouw doelgroep bestaat uit kinderen, dan kies ik levendige kleuren, ronde vormen en dynamische stijlelementen. Maar wanneer jouw merk een luxe beautysalon is, die zich richt op vrouwen met een hogere prijsklasse, dan kies ik voor subtiele kleuren en een minimalistische uitstraling met fijne details.
Conclusie
Met een sterke creatieve richting leggen we de basis voor een visuele identiteit. De merkessentie zorgt ervoor dat ik niet zomaar ‘wat moois’ ga ontwerpen maar een echt doordacht ontwerp kan creëren. Dit zorgt ervoor dat de visuele identiteit echt past bij het merk en strategisch goed in elkaar zit. Moodboards maken deze richting inzichtelijk en dienen als referentiepunt gedurende het ontwerpproces.
Uiteindelijk zorgt de creatieve richting ervoor dat er een soepeler ontwerpproces ontstaat, omdat het een leidraad biedt voor het creëren van een visuele uitstraling.