Scouting Karel Doormangroep Maassluis

Logo, huisstijl, drukwerk & merchandise

Hoe kunnen we een huisstijl creëren die van deze tijd is, de groep op de juiste manier weergeeft en waar zowel kinderen als hun ouders door aangetrokken worden?

Scouting-KD

Scouting Karel Doormangroep Maassluis

Logo, huisstijl, drukwerk & merchandise

Hoe kunnen we een huisstijl creëren die van deze tijd is, de groep op de juiste manier weergeeft en waar zowel kinderen als hun ouders door aangetrokken worden?

Samen met een projectgroep, bij Scouting, liep ik tegen een probleem aan; namelijk de huisstijl van de groep. Naja… Huisstijl… Eigenlijk een logo. Een huisstijl was er eigenlijk niet eens de afgelopen 50 jaar. Daar wilden wij graag verandering in brengen, aangezien wij graag herkenbare media-uitingen, zoals flyers en banners etc. zouden kunnen maken. Deze media-uitingen wilden we maken om de doelgroep (kinderen tussen de 5 en 15 jaar) aan te spreken en meer leden bij de groep te krijgen.

Ondanks dat er wel een logo was werd er vaak geklaagd over dit logo, de kleuren en het feit dat we geen vaste huisstijl hadden, waardoor het lastig werd om naar de buitenwereld uit te stralen wie we zijn en was het voor de doelgroep lastig om ons te herkennen.

Samen met de projectgroep hebben we voorgesteld om (vrijwillig) te werken aan een nieuwe huisstijl, waarbij ik het voortouw nam voor het ontwerpen van het nieuwe logo en de stijl daar omheen.

Logo & Huisstijl

Logo & Huisstijl

Voor het nieuwe logo van de groep is nagedacht over wat de groep wil uitstralen en voor wie. Natuurlijk zijn de ouders en de oude en huidige leden belangrijk. Maar nog belangrijker zijn de jonge potentiële leden, die de groep binnen wil halen. Om de groep wel gehoor te geven is er tijdens de start van het project een enquete gestuurd naar alle leden.

De groep is een Land & Watergroep, dit lieten we terugkomen in het logo met het voetstapje en het zeilbootje. Daarnaast heeft de groep 6 verschillende speltakken. Ik maakte een icoon voor elke speltak, zodat deze zichzelf op die manier kunnen onderscheiden. Daarnaast zijn er ook 6 algemene iconen, die een beeld geven van wat Scouting inhoudt / wat je er kan doen.

Drukwerk

Drukwerk

Aangezien Scouting op veel verschillende evenementen aanwezig is, moet er wel een vorm van herkenbaarheid zijn. Dit is onder anderen mogelijk gemaakt door het drukken van vlaggen, banners en flyers. Hierdoor valt de groep op en is de groep herkenbaar op elk evenement. De huisstijl kan ook goed gebruikt worden voor verschillende promotiedoeleinden en voor social media.

KD Merch

KD Merch

Met de nieuwe huisstijl was ook een mooi moment aangebroken om merchandise voor de groep te maken. Vaak lopen de leden in hun uniform, maar soms kan een t-shirt of trui ook fijn zijn. Later volgde er ook een pet, muts, totebag en verschillende insignes. Al deze producten worden verkocht in de webshop van de groep. Een hoop van de jongere leden zijn zo enthousiast over de merchandise, dat ze het niet alleen op Scouting aanhebben, maar ook op veel andere plekken. Ook dit zorgt weer voor een stukje herkenbaarheid.

Enthousiast geworden? Nieuwsgierig? Bekijk de rest van mijn portfolio! Wil je meer weten, een keer sparren of heb je een vraag? Neem contact op.